Ontbijt en diner maaltijdservice

Het ontbijt is een van de belangrijkste maaltijden van de dag. Veel mensen weten het niet, maar door je ontbijt over te slaan begin je dag minder gezond en minder voedzaam. Eet altijd een beetje zuivel en wat koolhydraten. Samen met de avondmaaltijd zijn dit de twee eetmomenten waar je bewust aandacht aan moet besteden. Vooral ouderen hebben hier nog wel eens moeite mee. Ten eerste omdat ze zelf vaak geen boodschappen meer kunnen doen, of kunnen koken. En ten tweede omdat ze vaak weinig afwisseling in hun maaltijdkeuze hebben. De oplossing voor deze groep mensen is simpel; kies een maaltijdservice.

Waarom een maaltijdservice?

Heb jij als oudere ook te maken met kook-problemen? Verandert je smaak? Vind je zelf koken lastig? Wil je wel eens wat anders eten dan altijd maar die hollandse pot? Een maaltijdservice brengt wat variatie in je leven. Elke dag iets nieuws eten, zonder dat je daarvoor de deur uit hoeft. Er zijn lokale maaltijdservices en landelijke aanbieders van dit soort maaltijden. Aan jou de keuze wat je het gemakkelijkst en vertrouwdst lijkt. Wil jij dat ze ook bij komen en een maaltijd bezorgen? Kijk dan eens op maaltijdbutler.nl voor meer informatie en vergelijk verschillende aanbieders.

Meest populaire kant-en-klaar maaltijden

  1. Procureurlapje met prei a la crème en aardappel
  2. Kipvink met tuinbonen en gekookte aardappelen
  3. Lekkerbekje remouladesaus sperziebonen puree
  4. Sperziebonen met kipfilet in madras saus en puree
  5. Rode bieten met een speklap en jus
  6. Spruitjes rundvlees schotel
  7. Schnitzel met jachtsaus en rozemarijn aardappel
  8. Varkenshaas boontjes schotel
  9. Doperwtjes wortel kippenpoot schotel
  10. Stoofpotje peer, rundvlees en puree
  11. Cordon bleu, rozemarijn aardappel en Westlandse groente
  12. Visschotel met wortel en gebakken aardappel
  13. Bloemkool cordon-bleu schotel
  14. Spinazieschotel met gehaktbal
  15. Bloemkool met rundvlees schotel

Andere opties

Deze maaltijdservices bezorgen niet alleen een diners maar verschillende soorten maaltijden. Ook kunnen ze toetjes en ontbijtjes bezorgen of belangrijk boodschappen meebrengen zoals kaas, melk, eieren en andere huishoudelijke artikelen. Informeer ook eens bij een lokale stichting of restaurant uit de omgeving. Soms bieden zij ook een maaltijdservice of tafeltje-dekje mogelijkheid aan om warme maaltijden te laten bezorgen. Deze maaltijden zijn vaak erg lekker en net zo goed als wanneer je ze zelf zou koken!

 

Wat is het South Beach dieet?

De Amerikaanse cardioloog Arthur Agatston ontwikkelde, op basis van diverse onderzoeken en ervaringen, een dieet. Dit South Beach dieet sprak de overheid tegen. Want vanuit overheidsinstanties werd destijds het eten van koolhydraten aangeraden. Koolhydraten zouden mensen helpen bij het afvallen. Dokter Agatston geloofde dit niet. Zeker niet toen hij in zijn werk steeds vaker mensen met hartproblemen behandelden die juist dit dieet volgden en maar niet slaagden in het afvallen.

Onderzoek naar koolhydraten

Het was voor de cardioloog een reden om te beginnen aan een onderzoek omtrent koolhydraten. Hij wilde er alles over weten. Jarenlang onderzoek bracht dr. Agatston tot hetzelfde inzicht waar ook andere bekende dieetgoeroe’s hun ideeën vandaan haalden. Denk hier aan dokter Dukan uit Frankrijk, Robert Coleman Atkins van het Atkins-dieet en zelfs Weight Watchers. Koolhydraten zijn goed, maar wel met mate. En de wijze waarop wij in de westerse wereld koolhydraten consumeren is op zijn zachtst gezegd niet gezond.
Met andere woorden: er moest een manier van afvallen komen door juist af te rekenen met dat overdadige koolhydraten eten. En dat dieet was er nog niet. Dr. Agatston besloot het zelf te ontwerpen en doopte zijn dieet het South Beach dieet.

Wat is het South Beach dieetplan?

Niet koolhydraten, maar eiwitten helpen bij het afvallen. Die gedachte was bepalend voor het South Beach dieetplan zoals cardioloog dr. Agatston het dieet vormgaf. In drie fasen tijd moet je kunnen afvallen én op gewicht moeten blijven. Want ook daar schortte het bij veel diëten aan: na het behalen van het streefgewicht vielen ze niet meer af en kwamen ze wel weer aan.
Fase 1 is de aanvang van het dieet. In deze zeer strenge fase eet je uitsluitend eiwitrijke producten. Je valt op die manier een kilo of drie tot vier af. De toon is gezet, je lichaam went aan je nieuwe voeding en je bent je eerste kilo’s aan vet kwijt. Eiwitten doen het meeste werk voor je. Ze verbranden veel energie bij het verwerken, maar bouwen ook spiermassa op.
Fase 2 gaat alweer terug naar een “normaler”, maar vooral gezonder eetpatroon. Je mag nu wel weer koolhydraten, zolang die maar tot de normale en goede koolhydraten horen. Dit noemen we complexe koolhydraten en die zitten in groenten en fruit. Je mag dus wel weer koolhydraten gaan eten, maar nog wel met mate. Je gaat net zolang door met fase 2 van het South Beach dieet tot je op je streefgewicht bent gekomen.
Fase 3 duurt de rest van je leven. Het gaat er nu om je streefgewicht bij te houden. Fase 3 zorgt ervoor dat je je hieraan houdt. Je blijft op gewicht door gezond te blijven eten. Diverse boeken van het dieet kunnen je hierin ondersteunen.

Weekmenu’s en recepten

Het South Beach dieet wordt wereldwijd door miljoenen mensen gevolgd. Het is dan ook een dieet dat haar sporen verdiend heeft. Een dieet waarvan je mag zeggen dat het werkt. Wanneer je meer hulp wil bij het dieet, kun je overwegen om boeken met recepten en weekmenu’s aan te schaffen. Je hebt hier veel aan, omdat de recepten stuk voor stuk eiwitrijk zijn en dus goed helpen om je gewicht te bereiken én te behouden. Wil je meer tips en adviezen over het dieet? Sla dan eens een South Beach dieet boek open en leer over de vele voordelen die dit dieet te bieden heeft.

Samenvatting

Uit onvrede ontwikkelde de Amerikaanse cardioloog dr. Arthur Agatston zijn eigen dieet: het South Beach dieet. Met dit dieet, gebaseerd op koolhydraatarme en eiwitrijke voeding, kun je gewicht verliezen in drie fasen. Het dieet wordt wereldwijd door vele mensen gevolgd en is erg effectief. Voor mensen die hulp nodig hebben zijn er boeken met recepten en weekschema’s te vinden.

Boodschappen voor een gezond ontbijt online bestellen

Even een paar statements: Iedereen heeft er mee te maken. Elke ochtend weer opnieuw. Sommige mensen vinden het vervelend, en sommigen kunnen niet zonder. Iedereen weet dat het belangrijk is, maar vaak vinden mensen het lastig om consistent vol te houden. Het kan op veel manieren waarbij het belangrijk is dat je gezonde boodschappen gebruikt. Weet jij al waar we het over hebben? Juist; gezond ontbijten! In deze post leggen we uit hoe je dit kunt bereiken en waar jij de boodschappen hiervoor online kunt bestellen.

Ontbijten met gezonde boodschappen

Eet jij elke ochtend een boterham? Ontbijt je met fruit? Gebruik je misschien yoghurt met cruesli? Iedereen heeft andere rituelen / gewoontes als het gaat om ontbijten. Wat iedereen gemeen heeft; je hebt er boodschappen voor nodig. Vaak doen mensen dit in de lokale supermarkt of speciaalzaak. Er zijn mensen die een maaltijdbox abonnement hebben en daarbij een ontbijtbox bestellen. Wil je echter met de tijd meegaan? Bestel dan je boodschappen online. Of het nou gaat om fruit, boter, beleg, hagelslag of zuivel; de online supermarkt heeft een groot assortiment. Maar welke supermarkt bezorgd bij jou thuis?

Online supermarkten

Er zijn inmiddels heel wat winkels in Nederland die boodschappen bezorgen. Denk aan Albert Heijn, Jumbo, COOP, DEEN maar ook speciale zaken als online bakkers of internet slagers. Niet overal wordt thuisbezorgd. Daarom hebben de websupers een postcodecheck op de website staan. Hier vul je jouw adresgegevens in om te kijken of de bezorgservice ook bij jou aan huis komt om de ontbijtproducten te bezorgen. Filialen van bijvoorbeeld Aldi of Lidl hebben nog geen service voor thuisbezorging.

Goedkoop boodschappen doen

De prijzen van online boodschappen doen zijn de laatste jaren flink gedaald. De aanbiedingen uit de landelijke folders gelden namelijk ook gewoon op internet. Met extra korting op een Albert Heijn bestelling door middel van een actiecode bijvoorbeeld, kun je profiteren van nog meer prijsverlagingen op je aankoop. Hou de reclames gewoon goed in de gaten. Ontbijtproducten vind je in de webshop gemakkelijk gecategoriseerd weer. Dit betekent dat je eenvoudig alle producten in je winkelwagentje kunt leggen en snel een bestelling kunt plaatsen bij jou favorieten online supermarkt.

Ontbijt recepten en producten

Als laatste willen we nog even ingaan op de diversiteit van het productaanbod. De online supermarkten hebben bijvoorbeeld een uitgebreid assortiment zodat je ook eens iets nieuws kunt proberen. Ook zijn er bij AH bijvoorbeeld Allerhande recepten beschikbaar voor een fris nieuw ontbijtje voor jezelf of om eens iemand mee te verrassen. Ons advies, ga er direct mee aan de slag en verander jou manier van boodschappen doen en ontbijten!

Het Dash dieet met koolhydraatarme gerechten

Misschien ken je het Dash dieet al? Het is een dieet dat zich volledig richt op je gezondheid. Het doel van een Dash dieet is dus niet om jou te laten afvallen, maar zorgt ervoor dat je in zijn algemeen gezonder gaat leven. Het begint bijvoorbeeld al met een bekend voorbeeld van het Dash dieet, namelijk het nuttigen van zout. Tijdens een gewoon eetpatroon is het namelijk zo dat je al vrij snel teveel zout binnen krijgt. Daardoor stijgt je bloeddruk, loop je risico’s met je hart en bestaat zelfs de kans op een hartaanval. Doordat zout volledig ontbreekt binnen een Dash dieet, hoef je daar niet meer bang voor te zijn.
Maar een Dash dieet is op zich helemaal niet nodig. Als je de weg weet te vinden naar enkele koolhydraatarme recepten, kun je namelijk de belangrijkste stappen zelf zetten: gezonder eten en drinken. Begin met koolhydraatarme recepten bij het ontbijt, ga door naar de lunch en eindig je dag met een koolhydraatarm recept bij het diner.

Dash is koolhydraatarm

Als je eens heel kritisch naar het Dash dieet kijkt en de vele recepten binnen dit dieet uitspit, zal je niet ontkomen aan de conclusie dat het Dash dieet wel heel erg neigt naar een koolhydraatarm dieet. De meeste ingrediënten zijn nog natuurlijker dan koolhydraatarm, maar er is veel overlap. Want in een Dash dieet tref je ook vlees en vis, gevogelte en ei, visproducten en zeevruchten, zaden en noten, groenten en fruit. Echter, bij Dash mag er helemaal niks mee gebeurd zijn en het liefst slacht je een dier zelf om er een product van te bereiden. Koolhydraatarm is iets minder moeilijk en staat toe dat je gerechten uit de supermarkt haalt. Als je wel aan je gezondheid wil werken, maar nog niet zeker weet of het Dash moet zijn, kun je best beginnen met een koolhydraatarm dieet. Dash is namelijk best gecompliceerd.

Dash is gecompliceerd

Wie het Dash dieet wil volgen is vaak erg druk bezig met het volgen van allerlei richtlijnen. Dat maakt het dat dit dieet nogal gecompliceerd is. Het Dash dieet is dan ook niet voor iedereen geschikt. Wanneer je de tijd en ruimte hebt om dit helemaal uit te diepen, kun je overwegen om het Dash dieet te gaan volgen. Heb je daar echter geen zin in, dan kun je beter een koolhydraatarm dieet gaan uitproberen.

Koolhydraten en hun werking

De werking van koolhydraten is zeer uitgebreid onderzocht. Wat blijkt? Koolhydraten zorgen voor een korte tijd voor energie en worden daarna als vet opgeslagen. Ze zijn dus echte dikmakers. Per dag moet je een bepaald aantal koolhydraten binnen krijgen, maar in de westerse wereld gaan we daar met zijn allen flink overheen. De conclusie is dat overgewicht helemaal niet zo vreemd is. We eten ons letterlijk veel te vol aan koolhydraten.

Koolhydraten en hun nadelen

Los van overgewicht bevatten koolhydraten suikers en andere ongezonde stoffen, die leiden tot allerlei andere welvaartsziekten. Wat dacht je van een te hoge bloeddruk en een hoog cholesterol? Maar ook de kans op diabetes en hart- en nierfalen wordt vergroot met koolhydraatarme voeding. Er wordt nog altijd veel onderzoek gedaan naar de gezondheidsrisico’s en het ziet er niet naar uit dat dit beter wordt. Het is dus slim en verstandig om te stoppen met koolhydraten.

Afvallen en gezonder worden met een koolhydraatarm gerecht

Wil jij gezonder worden en afvallen? Neem dan de tips in dit artikel mee en begin vandaag nog met het eten van recepten zonder koolhydraten. Ze maken je niet alleen slanker, maar op meerdere fronten ook nog eens een stuk gezonder. Voorkom welvaartsziekten, voorkom hart- en nierfalen en voorkom een te hoog cholesterol. Ga vandaag nog aan de slag met het bereiden van deze heerlijke koolhydraatarme gerechten.

Kun je met koolhydraatarme gerechten afvallen?

Een veel gestelde vraag in de wereld van diëten en afvallen is of je met een koolhydraatarm gerecht echt kan afvallen. Het antwoord op die vraag is “ja, dat kan”. Je kan heel goed afvallen door te letten op de koolhydraten die je eet. Of liever gezegd, die je vanaf nu niet meer eet. Want dat is wat een koolhydraatarm dieet of het koken en nuttigen van koolhydraatarme gerechten precies inhoudt: je stopt met het eten van teveel koolhydraten.

Afvallen door minder koolhydraten
Hoe kan het dan dat je daardoor afvalt? Je eet immers meer eiwitten en vetten als je koolhydraten mindert. Toch werkt het zo. Koolhydraten zijn vaak ook de voedingsstoffen die verborgen suikers bevatten. Bekijk maar eens het etiket van een willekeurig product. Grote kans dat je onder “koolhydraten” een groot percentage “waarvan suikers” ziet staan. Dit is een teken dat het product veel suikers bevat. Deze suikers zijn koolhydraten. In je lichaam zullen ze voor korte tijd voorzien in energie. Je hebt dan echt het idee dat je door de suikers beter kan functioneren. Maar wie goed oplet, zal inzien dat dit effect slechts heel tijdelijk is. Met het moment waarop deze piek voorbij is wordt een groot overschot van suikers in je lichaam vastgehouden en opgeslagen als vet. Dit is een soort van automatisme, want je lichaam denkt dat het die suikers moet bewaren voor later.

Minderen met koolhydraten helpt dus echt

Het helpt dus echt als je minder met koolhydraten en overstapt op het eten van koolhydraatarme gerechten. Dat is op zich minder moeilijk dan het lijkt. Veel mensen denken dat je dan van alles in huis moet halen wat moeilijk te vinden is, dat je leven er een stuk ingewikkelder door wordt. Maar eigenlijk is het juist het tegenovergestelde. Je leven wordt er makkelijker en prettiger van. Want de meeste producten die koolhydraatarm zijn, kun je gewoon in de supermarkt halen. Denk aan vlees en vis, kip, eieren, zaad en noten, groenten en fruit, veel peulvruchten. Deze producten zijn in hun onbewerkte vorm stuk voor stuk arm in koolhydraten en passen dus perfect in een koolhydraatarm dieet.

Sporten en koolhydraatarm eten

Wil je nog meer effect met het afvallen? Weet dan dat het heel goed helpt om naast een koolhydraatarm dieet ook te gaan sporten. Daardoor verbrand je nog meer energie en wordt je lichaam gedwongen om energie vrij te maken uit eerder opgeslagen vetmassa. Die energie zal ervoor zorgen dat je gewoon je dagelijkse dingen kunt doen, maar er ook veel energie bij blijft houden. Veel mensen ervaren een fitter en vitaler gevoel, doordat ze koolhydraatarm zijn gaan eten en dus meer kunnen.
Sporten kun je ook langer uithouden als je koolhydraatarm eet. Dat komt omdat je de energie beetje bij beetje toegediend krijgt. Je kan dus langer trainen en zo meer spiermassa genereren.

Vandaag nog beginnen met koolhydraatarme gerechten

Wil je de proef op de som nemen en ontdekken of koolhydraatarme gerechten echt zo goed voor jou zijn? Dan kun je vandaag nog beginnen met een koolhydraatarm gerecht. Maak bijvoorbeeld een maaltijd op basis van kip of vis klaar, aangevuld met eieren, noten en zaden. Je zal merken dat je van dit gerecht heel veel energie krijgt en dus goed de dag door kan komen. Na enkele dagen dit soort gerechten tot je genomen te hebben zal je ervaren dat je er ook nog eens goed van kan afvallen. De meeste mensen raken snel overtuigd van de werking van koolhydraatarme recepten en gaan er uiteindelijk langere tijd mee door. Dat zal voor hen resulteren in eindelijk dat gewicht verliezen waar ze al zolang last van hebben. En volhouden is helemaal niet moeilijk, want binnen een koolhydraatarm dieet kun je gewoon lekker blijven eten en drinken. Het is echt niet afzien.

Hoe zet je goede koffie tijdens het ontbijt?

De gemiddelde Nederland wil graag een lekker bakje koffie bij het ontbijt. Je kunt koffie op ontzettend veel verschillende manieren zetten. In dit artikel geven we advies hoe je op eenvoudige wijze heerlijke koffie kunt zetten. Lees snel verder en doe je voordeel met de tips die wij verschaffen.

De benodigde barista tools

Er zijn een aantal tools die niet mogen ontbreken. Dit is een koffiemolen en een weegschaal. Wie lekkere koffie wilt zetten, zal vooral nauwkeurig en precies ter werk moeten gaan om de consistentie hoog te houden. Een koffiemolen kun je al vanaf 30 euro kopen. Het is aan te raden om voor een handmatige koffiemolen te kiezen. Ondanks dat deze minder precies zijn dan elektronische koffiemolens zijn ze wel een stuk beter te betalen. Wil je graag meer weten over benodige barista tools?

Uiteraard zijn goede koffiebonen uitermate belangrijk. Daarbij is het belangrijk dat je voor koffiebonen kiest die minder dan twee weken geleden geroosterd zijn. Dan smaken ze namelijk nog lekker vers. Kies altijd voor koffiebonen, dan weet je namelijk zeker dat de smaak van de koffie goed blijft.

Handmatige koffiezetmethoden

Wanneer je snel lekkere koffie wilt zetten zonder dat je teveel geld kwijt bent aan equipment, is het slim om voor een french press te kiezen of een aeropress. Deze methoden zijn zeer eenvoudig te gebruiken, terwijl je er toch heerlijke koffie mee kunt zetten. Daarnaast kun je er verschillende dingen mee proberen, waardoor je meer over koffie zult leren. Een andere koffiezetmethoden die zeer geschikt is voor thuisgebruik is de chemex. Een filter koffie zetmethode.

Zelf pruimenjam maken

Hierbij het kortste recept om zelf pruimenjam te maken.

  • Verwijder de steeltjes en was de pruimen en verwijder de steeltjes.
  • Snijd de pruimen doormidden, draai de pruimen en verwijder de pit.
  • Doe de pruimen samen met citroensap en water in een grote pan en laat het geheel koken. Tijdens het koken blijf je roeren.
  •  Zet het vuur laag en laat alles op een laag pitje sudderen tot alles goed zacht is. Reken erop dat dit zo’n 40 minuten in beslag neemt.
  • Als het fruit zacht is, voeg je suiker toe en roer je totdat alle suiker is opgelost.
  • Hierna voeg je boter toe, zodat het niet gaat schuimen.
  • Zet het vuur weer hoog en blijf roeren totdat het kookt.
  • Hou het vuur hoog en blijf roeren. Alles wordt nu stevig.
  • Haal het dan van het vuur.
  • Doe de jam op een lepeltje en laat het afkoelen. Test even met je vinger of de jam gaat rimpelen.  Als het nog vloeibaar is, breng het geheel dan weer opnieuw aan de kook en herhaal het testen.
  • Klaar om het te gebruiken voor ontbijt!

Ingrediënten:

  • 1,5 kg verse pruimen
  • 1,5 kg suiker
  • 1 klontje boter
  • 1 eetlepel citroensap
  • 100 ml water

Natuurontbijt in Amsterdamse Bos

Ontbijten in de natuur? Begin een dagje Amsterdamse Bos met een natuurontbijt. Dit kan bij De Veranda, gelegen aan de Amstelveenseweg. Dit is vlakbij de ingang van het Amsterdamse Bos. De Veranda heeft uitzicht over het Bos en bovendien een zonnig terras.

De brasserie is elke dag open en niet alleen voor een ontbijt, maar ook voor lunch of diner. Of voor een kopje koffie.

De Veranda is iedere dag open vanaf 9.00 uur. In het weekend starten ze wat later op: vanaf 11.00 uur.

Dan nog even over het natuurontbijt. De keuken van de Veranda werkt vooral met ambachtelijke producten en streeft naar pure gerechten. Met een steeds diepere bewustwording van wat ze inkopen en natuurlijk bereiden. De menukaart wordt gemaakt met oog voor welzijn van dier en mens.